Published on september 15th, 2014 | by scriptor
0Wat is het nut van trainen?
Helpt het, een training? Een veelgestelde vraag en een te weinig gestelde vraag! Het antwoord is uiteraard niet zwart/wit. Ik kwam cursisten tegen die binnen anderhalf jaar eenzelfde training de tweede keer verplicht volgden, sommigen als makke schapen, anderen wat minder op hun gemak. ‘Opfrissen’ kan ook te ver gaan, maar iets zelf ervaren is toch het beste. In een training beleef je je eigen praktijk en richt je die beter in.
3 Kenmerken
1. Het gaat om de hoofdzaak en niet om de bijzaken. We hebben het bijvoorbeeld over het belang van nee zeggen op je werk en niet over assertief zijn op de tennisclub. Nee zeggen op je werk hangt samen met een betere productiviteit, het behoud van je betrokkenheid en je plaats in het radarwerk. Dat is de hoofdzaak waar een dergelijke training om draait.
2. Kortdurend: je bent drie dagen van de werkplek en niet 2 jaar lang 1 dag per week.
3. Praktijkgericht: last but not least! Het gaat over jouw praktijk. Niet die van een andere organisatie, andere afdeling, andere collega, nee jouw praktijk met jouw vragen en jouw voorbeelden.
Effecten van een training
Veel belangrijker nog en het overwegen van een training zeker waard, zijn de neveneffecten van een training. Het komt vaak voor dat op die drie dagen hele afdelingen zich realiseren hoe ze werkelijk werken. Langs elkaar heen, in elkaars vaarwater, het wiel opnieuw uitvinden, achterhaalde werkzaamheden, dubbelop, ontdekken dat iets helemaal niet in een brief thuishoort, dat het om informatie gaat die niet naar buiten mag, enz. Maar het allerbeste resultaat is toch: dat kan sneller!
Hernieuwde kennismaking
Collega’s die niet met elkaar samenwerken, leren elkaar hier beter kennen. Dat kan een grotere collegialiteit betekenen maar ook meer kennis van elkaars werkinhoud, met een betere samenwerking tot gevolg. De praktijkgerichtheid in een training gaat uit van een organisatie als het grotere geheel, waardoor de trainer het aandeel daarin per deelnemer benadrukt en dat geeft overzicht en contact. Contact omdat ze nu weten waar de ander mee bezig is en wat daar te halen valt. Maar het geeft ook een gevoel van saamhorigheid, je werkt met zijn allen aan dat ene doel. Je probeert het ook samen te verbeteren.
Kijk op je werk
Via de juiste cases is het heel goed mogelijk je eigen werk en werkinhoud te beoordelen en aan te passen. Samen met collega’s kun je genoeg afstand nemen en toch met ingewijden van gedachten wisselen. Het geeft overzicht. Voorbeeld: het ondersteunende werk van Henk kwam in de knel omdat hij van iedereen dacht te begrijpen dat en vooral waarom ze haast hadden: hij nam alle opdrachten dus aan. Ook die die ze heel goed zelf hadden kunnen doen. Het is het geijkte verhaal: ze ruiken het wanneer iemand het woord nee niet kent. In een training ga je begrijpen dat overal ja op zeggen eenvoudig niet kan omdat een werkdag maar 8 uur heeft. Je werk gaat eronder lijden en wordt dus half werk. Dat is niet goed voor het ‘grotere geheel’: een zwakke schakel. Het antwoord is prioriteiten stellen: wat gaat werkelijk voor en waarom! De eerste prioriteit voor Henk is hier oog voor te krijgen en te leren dát en hóe je daarover communiceert met collega’s. Zakelijke trainingen zijn er in soorten en maten, maar ze zijn allemaal gericht op het verbeteren en aanpassen van je werkzaamheden, of het nu gaat om prioriteiten stellen of om het leren bedienen van nieuwe apparatuur.
Scriptor, communicatietrainer
Scriptor TekstAdvies en -Productie
STAP ©