Published on mei 6th, 2014 | by scriptor
0Schrijfvaardigheid studenten schiet te kort
Eerstejaars hbo-studenten en universitaire studenten maken vele tientallen fouten per A4’tje van 500 woorden. Dat blijkt uit een steekproef bij twintig hbo’ers en tien wo’ers. Hbo-studenten maakten gemiddeld 81 fouten, hun universitaire tegenhangers bleven steken op 42. Het onderzoek maakt deel uit van een groter onderzoeksproject om meetmethodes voor schrijfvaardigheid te vinden. De Groningse onderzoekers Anouk van Eerden (Hanzehogeschool Groningen) en Mik van Es (Rijksuniversiteit Groningen) ontwikkelden naast deze methode ook een online-taalvaardigheidsprogramma dat het aantal fouten in korte tijd met twintig procent terugdringt.
Dat eerstejaarsstudenten slecht schrijven is een klacht van alle tijden, maar tot nu toe lukte het nooit een methode te ontwikkelen om het aantal fouten in een tekst objectief vast te stellen. Het gaat vooral om verkeerde woorden, overbodige woorden, niet-lopende zinnen, onlogische alinea-indelingen en foute interpunctie. D/t-fouten komen relatief weinig voor. Van Es en Van Eerden accepteren een fout pas als fout wanneer ten minste twee van vier onafhankelijke beoordelaars ze vaststellen.
Effect op leesbaarheid
De aantallen fouten zijn bijna niet voor te stellen. Studenten leerden kennelijk nooit om een stukje tekst foutloos te schrijven. Het gaat ook niet alleen om die fouten: de inhoud van een tekst wordt gedragen door de vorm, als die slecht is, schiet de inhoud ook alle kanten op. Als studenten onderling hun teksten beoordelen, blijkt dat het aantal fouten ook op hen een groot effect heeft, vooral op de leesbaarheid van een tekst.
Scriptor
Bron: Rijksuniversiteit Groningen