Published on september 29th, 2015 | by scriptor
0Leesbaarheid
Vraag in een schrijftraining: ‘aan welke teksten heb je nou echt een hekel?’ dan galmt het door de zaal: alles wat ik drie keer moet lezen om te begrijpen! De anderen beamen dit luid loeiend want ze herkennen de kwelling stuk voor stuk. ‘Trage’ teksten stagneren de boel! Lees verder!
Beleidsteksten, kathedralen van teksten zijn het soms, waarin het sterft van de gedateerde woorden. De schrijfstijl is, zo lijkt het, niet gericht op een lezer, maar op de sfeer. Ter intimidatie van de ontvanger bedient de schrijver zich van karrenvrachten vol aan plechtigheid. Zware materie wordt het, die op de keper beschouwd maar 10% inhoud blijkt te bieden. Dat zijn die teksten die je drie keer moet lezen om ze een halve keer te begrijpen. Waarom dan in vredesnaam?
Traditie De reden hiervoor kan een moeilijk te doorbreken traditie zijn. Schrijfstijlen die we van collega op collega doorgeven, vormen zo de norm want ‘zo ging dat altijd!’. Terwijl die norm eigenlijk moet zijn: begrijpt mijn lezer mij? De tweet hieronder zegt alles: Kan iemand aan mijn overbuurman uitleggen wat hier staat? ‘Om in te kunnen spelen op de veranderende mobiliteitsbehoefte zal een geconcentreerde inzet op slimme bereikbaarheidsoplossingen centraal staan in deze actualisatie. Aspecten als innovatie en duurzaamheid vormen daarbij sleutelbegrippen.’ Wat ze bedoelen is: De mobiliteitsbehoefte verandert: we hebben vernieuwende en slimme ideeën over een betere bereikbaarheid nodig. Daarbij moeten we uitdrukkelijk rekening houden met de milieu-eisen.
Holle frasen De armzalige, nietszeggende stijl die je maar al te vaak tegenkomt: ‘..holle frases, te abstract, niet concreet..’ heet het dan. Het regent klachten en terecht. Je moet doorzetten om de zin te doorgronden en dan weer om te begrijpen dat ze eigenlijk niet zo heel veel zeggen. Je blijft met vragen zitten: ‘wie moet dat doen, wanneer, welke veranderingen, wat is slim, welke bereikbaarheid’. Vragen die je in gesproken communicatie zou stellen en daarmee de boodschapper zou dwingen duidelijk te zijn. Het lijkt een gewichtige tekst maar eigenlijk is hij alleen maar pompeus.
Leesbaarheid Als je met een geschreven tekst bij je lezer wil binnenkomen, verlies dan niet het verschil tussen spreken en schrijven uit het oog! Je moet je lezer in de juiste banen leiden, omdat je de non-verbale communicatie mist. Dat betekent dat je een plan nodig hebt…. en dat is vrij eenvoudig. Met het juiste stappenplan voldoe je al snel aan de basiseisen van een geschreven tekst. Stel je dus niet afhankelijk op van het doorzettingsvermogen van je lezer, maar neem hem bij de hand en breng hem naar je boodschap! Training Effectief & Zakelijk Schrijven
Scriptor
TXTbureauToThePoint voor Tekst&Training