Published on mei 31st, 2013 | by scriptor
0Actieve zzp’er scoort bijna altijd opdracht op marktplaatsen
79,8% van de actieve zzp’ers haalt een of meerdere opdrachten binnen via marktplaatsen. 23,3% van de zzp’ers gebruikt marktplaatsen actief om opdrachten te genereren. Maar liefst 79,8% van hen heeft in de afgelopen jaren één of meerdere opdrachten via deze marktplaatsen gekregen. Dit blijkt uit het themarapport “Marktplaatsen” van structurele onderzoeksmonitor ZZP Barometer dat is afgenomen onder 1.673 freelancers en (z)zp’ers in Nederland. Rob Bergers, algemeen directeur van Freelance.nl: “Ook wij merken dat de zzp’er steeds actiever wordt op online marktplaatsen en social media.” Het aantal leden van werkmarktplaats Freelance.nl is in de afgelopen vijf jaar gegroeid van 60.000 naar 235.000.
Belangrijker dan Twitter en Facebook
De helft van de zzp’ers (49,6%) geeft aan bij één tot vijf marktplaatsen ingeschreven te staan, terwijl 6,2% van hen zelfs bij vijf of meer staat ingeschreven. Marktleider tussen de marktplaatsen is Freelance.nl, dat door 27,6% van de zzp’ers wordt gebruikt – daarmee na LinkedIn (88,0%) zelfs groter dan Twitter (26,2%) en Facebook (19,6%) in het zakelijk gebruik door zzp’ers in Nederland.
Afhankelijkheid en toegevoegde waarde
Van de zzp’ers die marktplaatsen actief gebruikt om opdrachten te genereren, geeft de meerderheid – 57,9% (in totaal: 13,5%) – aan voor het binnenhalen van opdrachten met zijn bedrijf hiervan afhankelijk te zijn. De meerderheid (70,0%) van alle zzp’ers geeft overigens aan op dit gebied niet of helemaal niet afhankelijk te zijn van marktplaatsen. Bovendien ziet 31,6% van alle zzp’ers marktplaatsen als toegevoegde waarde voor zijn bedrijf.
Scriptor
bron: ZZPbarometer via Nieuwsbank