Published on januari 10th, 2014 | by scriptor
0Actiegroep onderwijs: schaf de Citotoets af
Schaf de Citotoetsen af, want ze zijn stigmatiserend, bovendien leggen ze alleen cognitieve vermogens langs de meetlat en werken de citotoetsresultaten als graadmeter bij de schoolkeuze. Zo ziet in het kort de actiegroep: ‘Op weg naar geweldig onderwijs’ de citotoets. In Trouw verschijnt hun ingezonden opinieartikel. De PO-raad laat van zich horen in deze citotoetsentijd bij uitstek…
De woordvoerder van de PO-Raad reageert in dezelfde krant. Het is niet in het belang van de leerlingen om de eindtoets af te schaffen. Toetsen zijn een hulpmiddel bij goed onderwijs. De citotoets is geen afsluiting van een leerproces, maar juist het begin van een volgend proces gericht op de vraag: ‘Welke talenten kan deze leerling nu nog meer ontwikkelen?’ De voorzitter van de PO-Raad is het eens met de actiegroep als het gaat over het onderling vergelijken van scholen op basis van toetsuitslagen. Daar zijn de toetsen niet voor bedoeld, maar toetsen hoort bij het onderwijs. Een toets meet de voortgang en laat zien hoe het gaat in de klas, of er meer of minder ondersteuning nodig is. Het is belangrijk dat scholen zich verantwoorden over hun brede kwaliteit. Op de website www.scholenopdekaart.nl kan een school laten zien wat de kwaliteit van het onderwijs is. En dat is veel meer, veel meer dan taal en rekenen.
Scriptor
bron: PO-raad via Nieuwsbank en stichting beroepseer