Published on april 22nd, 2013 | by scriptor
070% van de Nederlanders bezuinigt
70% van de Nederlandse huishoudens bezuinigde het afgelopen jaar in alle inkomensgroepen. De helft van hen heeft het gevoel niet meer te kunnen bezuinigen dan ze nu al doen. 60% van de mensen die bezuinigen zit in de laatste fase van bezuinigen, wat inhoudt dat ze bepaalde producten niet meer kopen. Zo heeft 9% zelfs de auto weggedaan.
Onderzoek bezuinigingsstrategieën van Nederlanders
Nibud onderzocht de bezuinigingsstrategieën van Nederlanders hierbij gebruikte het de onderzoeksgegevens van creditmanagementorganisatie GGN. Een kwart van de Nederlanders bezuinigde nog nooit, maar 24% van deze groep is dat het komende jaar wel van plan.
Alle inkomensgroepen bezuinigen
Het Nibud meldt dat het percentage bezuinigende Nederlanders nog nooit zo hoog was de afgelopen jaren. De aanhoudende economische crisis in combinatie met de overheidsrestricties zijn hiervan mogelijk de oorzaak. Alle inkomensgroepen besparen op hun uitgaves. Zo’n 60% van de huishoudens met een inkomen boven modaal (hoger dan 3.200 euro bruto per maand) besteedt momenteel minder. Ook is er een aanzienlijke groep mensen (50%) die voor hun gevoel niet meer kunnen bezuinigen dan ze nu al doen. Ook van hen heeft 22% een inkomen van boven modaal.
Meest genoemde bezuinigingsposten
1. luxe artikelen (tv, computer, hifi);
2. uitgaan;
3. uit eten gaan;
4. vakantie (het vaakst genoemd als eerste post om op te bezuinigen);
5. tijdschriften/kranten (abonnementen).
Bezuinigen in fases
De belangrijkste bezuinigingsstrategie is zo veel mogelijk aanbiedingsproducten kopen: 86% doet dat. In de wetenschappelijke theorie van Van Raaij en Eilander (2009) heet dit de eerste fase. Deze heeft nog geen gevolgen voor de levensstijl. De tweede stap is het kopen van minder producten en diensten, zoals minder uit eten gaan. Dit geldt voor 75% van de bezuinigers. De derde fase is het verminderen op kwaliteit, of juist investeren in kwaliteit om er langer mee te kunnen doen. Zo laat 60% nu iets wat kapot is, repareren in plaats van vervangen. De vierde en laatste fase is het stoppen met uitgeven in een bepaalde categorie: niet op vakantie gaan of de auto wegdoen. Dit heeft grote gevolgen voor de levensstijl; mensen proberen deze fase zo lang mogelijk uit te stellen. Toch blijkt uit dit onderzoek dat 60% van de bezuinigers zich in deze fase bevindt. 57% heeft abonnementen opgezegd en 9% deed de auto weg.
Top 5 bezuinigingsstrategie
(vergelijk uw huidige gedrag met een jaar geleden)
1. 62% van alle mensen (ook die niet bezuinigen) koopt dezelfde producten, maar let meer op aanbiedingen;
2. 55% koopt minder of goedkopere kleding;
3. 54% gaat minder vaak uit eten;
4. 52% gaat minder vaak een dagje/avondje uit;
5. 48% geeft minder uit aan vakanties.
Nederlander heeft het zwaar
Het Nibud ziet dat huishoudens het zwaar hebben. Overal sprokkelt men geld bij elkaar, zo lijkt het, en gebruikt men allerlei bezuinigingsstrategieën door elkaar heen. Het Nibud begrijpt dat de helft het gevoel heeft dat ze niet nog meer kunnen bezuinigen dan ze nu al doen. Het is immers al het vierde jaar op rij waarin de meeste Nederlanders met een koopkrachtverlies te maken hebben.
Begroten en bezuinigen
Veel huishoudens hebben geen goed beeld van hun inkomsten en uitgaven: 30% houdt niet bij waar het geld blijft, zo blijkt uit eerder Nibudonderzoek (Geldzaken in de praktijk, 2012). Het Nibud adviseert mensen die willen of moeten bezuinigen, eerst een begroting te maken. Zo kunnen ze zien waar het geld heen gaat en op welke posten ze kunnen en willen bezuinigen. Het Nibudboek Meer met je geld is daarbij een handig hulpmiddel. Net als het gratis ‘Nibud Persoonlijk Budgetadvies’, een online tool, waarmee men eenvoudig inzicht in de uitgaven krijgt.
Achtergronden bij dit onderzoek
Voor het onderzoek Nederland Bezuinigt voerde het Nibud eerst deskresearch uit naar bezuinigingsposten en -strategieën. Vervolgens sloot het Nibud zich aan bij het jaarlijkse onderzoek van creditmanagementorganisatie GGN ‘Zo betaalt Nederland‘ en liet het extra vragen over bezuinigen meelopen. Motivaction verzorgde de dataverzameling in maart 2013. Zo’n 1.800 leden van een online panel vulden de vragenlijst in. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking van 15 tot 70 jaar. Het rapport ‘Zo betaalt Nederland’ van GGN verschijnt binnenkort.
Het Nibud onderzocht dit nooit eerder, wel vond het diverse andere cijfers over hoeveel Nederlanders bezuinigen, onder meer van Deloitte (2012) en ING (2009). Daarbij lag het percentage lager, respectievelijk rond de 45% en 60%. * Download het onderzoeksrapport ‘Nederland bezuinigt‘ www.nibud.nl
bron: Nibud via Nieuwsbank